Blogbuster 47: Sultan Muhammad Al Fateh Ikon Remaja Islam


Sirah.

menjadi subjek kegemaran ku sejak kecil lagi.

membaca kisah2 mereka melalui buku membuatkan otakku ligat berfikir,

betapa hebatnya semngat juang mereka,

IMAN mereka, CINTA mereka terhadap ISLAM.


Kehebatan Rasulullah & sahabat2nya di medan perang

tidak dapat disangkal lagi,

cukup dgn hanya bertakbir,ia mampu menggetarkan hati2

musuh yg akan mereka tentangi.


Jauh di sudut hati,ingin sekali ku memasuki era kegemilangan ISLAM,

melihat sendiri tokoh-tokoh agung yg menyebarkan ISLAM,

bersua muka dgn mereka,

mengamalkan cara hidup selaras dgn Sunnah Rasulullah.

Tidak terbawa2 cara hidup jahiliyyah yg giat meracuni

fikiran anak2 muda masa kini.

sehingga aku,salah seorang penghuni bumi dapat merasai

nikmatnya ISLAM.

Alhamdulillah.;)


Tanpa tokoh-tokoh agung ini,

mungkin aku tidak dpt merasa kemanisannya.


CINTA mereka kepada ilmu pengetahuan sukar dibayangkan,

apatah aku sering kali disogokkan dgn hiburan melalaikan,

hedonisme berleluasa, sana sini ingin jadi bintang,

enjoy tnpa tujuan, matlamat hidup yg tidak jelas.

APAKAH INI YG KUCARI?




sesungguhnya,jauh disudut hati aku ingin bertemu mereka,

merindui kehadiran mereka,

kagum dgn ketokohan mereka hingga ISLAM dpt tersebar ke seluruh dunia.



Bangkitlah anak muda,sedarlah dari lena mu,

Tahukah kalian, perjuangan dakwah Rasulullah byk didokong oleh anak2 muda,

spt contoh,Saidina Ali bin Abi Talib, Salahuddin Al-Ayubi & yg paling aku kagumi

Sultan Muhammad AL-Fatih.


Aku tidaklah sehebat mereka,tetapi aku ingin sekali melihat generasi ku

dapat melahirkan tokoh2 Islam yg agung.


Kita sudah jauh tersasar,jauh sekali jiwa kita dgn wahyu2 ALLAH,

surat cinta yg diturnkan ALLAH kpd hambanya

di depan mata kita sendiri ALLAH kurniakan mukjizat agung sepanjang zaman

tidak langsung menjadi pakaian umat ISLAM,

malah sekularimse makin menular.





Ya ALLAH, tempatkan lah aku dikalangan org2 yg beriman

semoga aku dapat berjumpa dgn mereka di akhirat sana.

::baru kini ku sedar bahawa tokoh2 ini bukan khayalan semata2::


mereka memang WUJUD,malah menjadi Khalifah yg berjaya di bumi ALLAH,

tidak persis Fairy tale yg dongeng semata2.

KHAYALAN SEMATA-MATA!


aku juga pernah dikaburi dgn hal2 sebegini,

mahu "lived happily ever after"

tanpa menyedari bahawa aku punya tanggungjawab yg lebih besar dr itu.


AKU ADALAH KHALIFAH ALLAH,

UMAT ISLAM SELURUHNYA MERUPAKAN KHALIFAH ALLAH!

punya tanggungjawab dlm menyeru amal makruf nahi mungkar!

yg sering kita fikir ia hnya kerja "Ustaz" @ "Ustazah".

pemikiran itu salah sama sekali,

sedangkan jika kita melakukan seruan it,

kita sbnrnya sdg memburu SYAHID!

ALLAHUAKBAR!

tidak maukah kita utk syahid?
memburu Syurga ALLAH.
memburu Redha ALLAH.

tanyalah hati kecil kita sendiri,

apakah aku hidup di muka bumi ini cukup hnya dgn

memburu segulung ijazah,cari kerja,seterusnya kahwin,

pegi keja,blk keja,cuti=> jalan2,hinggalah kita bertemu sakaratul maut?




aku tidak mahu hanyut lagi,cukuplah.

bintang2 korea ku puja,lagu2 mereka ku dendangkan,

berhabis masa & duit semata2 menjadi peminat "sejati" mereka.

sedangkan mereka itu cuma manusia biasa.

apa yg aku dapat?

alpa.lalai.dosa.


sedangkan jika kita mencintai ALLAH & rasul-Nya,

Insyaallah balsan syurga menanti di kehidupan yg lebih kekal abadi.

Mencintai si Pemilik Cinta melebihi Peminjam Cinta itu sendiri,

pasti lebih manis jika mencintai Pemiliknya.;)








andai kata nukilan ini mengguris hati sesiapa, 10 jari ku mohon kemaafan.

sesngguhnya,niat ku cuma ingin berkongsi pengalaman yg aku juga pernah hanyut suatu ketika dahulu

aku tidak kenal ISLAM yg sebenar,

hanya cukup dgn kefahaman setakat solat 5 waktu,puasa & perayaan tahunan.

&

semoga ia dpt menjadi pengajaran pada yg lain.

Wallahualam.

Comments

  1. it's something that we all have to understand.. how our ummah is blinded by hedonism and material things..

    ramai yang hanya inginkan keselesaan hidup semata2, tak mahu mengambil even that little bit of responsibility of spreading Islam to the world.

    Saya pun ada banyak lagi kelemahan diri yang perlu dibaiki utk digelar Mu'min..

    thanks for this..

    ReplyDelete
  2. pidi:siyes terharu,nanges da ni ..T__T

    anak pakman: betul tu, sama2 la kite saling ingat mengingati..wallahualam~

    ReplyDelete
  3. wah..penuh smgt pula akk baca entry ni ;) rindu nye nak jumpa al dll..nnti boleh la kita gilir2 ceita psl tokoh pahlawan dlm islam ye masa usrah.. =)

    ReplyDelete
  4. Jauh di sudut hati,ingin sekali ku memasuki era kegemilangan ISLAM,

    melihat sendiri tokoh-tokoh agung yg menyebarkan ISLAM~

    sama la kita pernah terhanyut dgn budaya heodenisme, alahai tapi x apalah, kita akan lebih terkesan mengenali islam jika mengenal dosa kita =)

    sama-sama menjadi pengerak zaman kebangkitan islam~ =)

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts